Cari cikgu

Mengapakah Esperanto gagal sebagai bahasa biasa?

 


Mengapakah Esperanto gagal sebagai bahasa biasa?

مڠاڤكه ايسڤرانتو ڬاڬل سباڬاي بهاس بياسا؟

Saya belajar bahasa Esperanto kerana rasa ingin tahu, dan saya bukan ahli Esperantik fanatik. Saya mengenali ramai Esperantis dari pelbagai negara, malah mereka yang tidak menguasai bahasa Inggeris atau bahasa antarabangsa utama yang lain dengan baik. Persahabatan kami tidak akan berlaku tanpa Esperanto. Esperanto berjaya dalam aspek ini.

ساي بلاجر بهاس ايسڤرانتو كران راس ايڠين تاهو، دان ساي بوكن اهلي ايسڤرانتيق فاناتيق. ساي مڠنالي راماي ايسڤرانتيس دري ڤلباڬاي نڬارا، ماله مريك يڠ تيدق مڠواساءي بهاس ايڠڬريس اتاو بهاس انتارابڠسا اوتام يڠ لاين دڠن باءيق. ڤرساهابتن كامي تيدق اكن برلاكو تنڤا ايسڤرانتو. ايسڤرانتو برجاي دالم اسڤيك اين.

Saya percaya Esperanto tidak sempurna, tiada bahasa di dunia ini yang sempurna. Esperanto tidak sempurna atau telah gagal kerana orang yang menentangnya mempromosikan komen negatif mengenainya. Jika mereka tidak mahu mempelajarinya, mereka boleh meninggalkannya dan tidak perlu mengulas. Mereka menyatakan komen negatif dalam artikel atau video untuk menarik pengikut yang tidak berpendidikan yang akan membuat kesimpulan tanpa penyelidikan lanjut.

ساي ڤرچاي ايسڤرانتو تيدق سمڤورنا، تياد بهاس د دنيا اين يڠ سمڤورنا. ايسڤرانتو تيدق سمڤورنا اتاو تله ڬاڬل كران اورڠ يڠ مننتڠڽ ممڤروموسيكن كومين نيڬاتيف مڠناءيڽ. جك مريك تيدق ماهو ممڤلاجريڽ، مريك بوليه منيڠڬلكنڽ دان تيدق ڤرلو مڠولس. مريك مڽاتاكن كومين نيڬاتيف دالم ارتيكل اتاو ۏيدياو اونتوق مناريق ڤڠيكوت يڠ تيدق برڤنديديقن يڠ اكن ممبوات كسيمڤولن تنڤا ڤڽليديقن لنجوت.

Esperanto sememangnya Erosentrik. Pencipta tinggal di kawasan kejiranan Eropah. Esperanto akan menjadi Asiasentrik jika pencipta telah tinggal di Asia semasa dia mencipta Esperanto. Ciri-ciri Erosentrik ini tidak menjadi masalah bagi Esperantis Asia. Mereka lebih mengambil berat tentang betapa bergunanya Esperanto daripada apa yang menyerupai Esperanto.

ايسڤرانتو سميمڠڽ ايروسينتريك. ڤنچيڤتا تيڠڬل د كاوسن كجيرانن ايروڤه. ايسڤرانتو اكن منجادي اسياسينتريق جك ڤنچيڤتا تله تيڠڬل د اسيا سماس دي منچيڤتا ايسڤرانتو. چيري-چيري ايروسينتريك اين تيدق منجادي مسئله باڬي ايسڤرانتيس اسيا. مريك لبيه مڠمبيل برت تنتڠ بتاڤ برڬوناڽ ايسڤرانتو درڤد اڤ يڠ مڽروڤأي ايسڤرانتو.

Esperanto tidak mempunyai budaya. Ini benar pada awal penciptaannya kerana bahasa buatan ialah produk khayalan. Walau bagaimanapun, semakin ramai penutur Esperanto, semakin banyak sifat yang dimiliki oleh penutur ini, seperti jenaka yang hanya difahami oleh orang Esperantik, atau tradisi yang hanya diamalkan oleh orang Esperantik.

ايسڤرانتو تيدق ممڤوڽاءي بوديا. اين بنر ڤد اول ڤنچيڤتأنڽ كران بهاس بواتن اياله ڤرودوق خيالن. والاو باڬايماناڤون، سماكين راماي ڤنوتور ايسڤرانتو، سماكين باڽق صفة يڠ دميليكي اوليه ڤنوتور اين، سڤرتي جناك يڠ هاڽ دفهمي اوليه اورڠ ايسڤرانتيق، اتاو تراديسي يڠ هاڽ دعمالكن اوليه اورڠ ايسڤرانتيق.

Esperanto ialah bahasa buatan, bukan bahasa semula jadi. Sesetengah berpendapat ia tidak layak menjadi bahasa biasa untuk komunikasi manusia kerana ia tidak berkembang seperti bahasa semula jadi. Ia benar tetapi, sekurang-kurangnya, ia dicipta dan diilhamkan oleh bahasa manusia. Saya seorang pengaturcara, saya melihat Esperanto seolah-olah ia ialah bahasa pengaturcaraan. Pengaturcara dari negara yang berbeza tanpa bercakap bahasa manusia yang sama boleh membaca dan mengubah suai kod yang ditulis dalam bahasa pengaturcaraan yang sama.

ايسڤرانتو اياله بهاس بواتن، بوكن بهاس سمولا جادي. سستڠه برڤنداڤت اي تيدق لايق منجادي بهاس بياسا اونتوق كومونيكاسي مأنسي كران اي تيدق بركمبڠ سڤرتي بهاس سمولا جادي. اي بنر تتاڤي، سكوراڠ-كورڠڽ، اي دچيڤتا دان دالهامكن اوليه بهاس مأنسي. ساي سأورڠ ڤڠاتورچارا، ساي مليهت ايسڤرانتو سأوله-اوله اي اياله بهاس ڤڠاتورچاراان. ڤڠاتورچارا دري نڬارا يڠ بربيذا تنڤا برچاكڤ بهاس مأنسي يڠ سام بوليه ممباچ دان مڠوبه سواي كود يڠ دتوليس دالم بهاس ڤڠاتورچاراان يڠ سام.

Ulasan

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *